02 jun 2017

Odgovor na ovo pitanje staje u jednu reč – PREVENCIJOM. Kada već dođe do inspekcijske kontrole, a niste prethodno obezbedili sve što zakoni zahtevaju, već je kasno i očekuju vas kazne do 2.000.000,00 dinara! Da biste preventivno delovali i bili spremni za dolazak različitih inspekcija potrebno je imati u vidu nekoliko koraka na koje vas naš tim pravnika upućuje.

Šta su inspekcije, koga i šta kontrolišu?

Inspekcijske službe su organi državne ili lokalne uprave čiji je osnovni zadatak da kontrolišu poštovanje propisa (zakona i podzakonskih akata) i zakonitost rada kako fizičkih tako i pravnih lica, privrednih društava i preduzetnika, udruženja, ustanova…. jednom rečju, svih. Svaka inspekcija zadužena je da kontroliše primenu propisa iz određene oblasti (prometa robe i usluga, zaštite potrošača, finansija, radnih odnosa, bezbednosti i zdravlja na radu, ugostiteljskih delatnosti, turizma, sanitarnih propisa, itd.)

Kako da znam koje uslove moja firma mora da ispuni da bi bila “čista“ pri kontroli?

Pre svega, treba poći od vrste i prirode delatnosti kojom se vaša firma bavi. Na osnovu toga ćete identifikovati sve propise koji se odnose na konkretnu delatnost. Za svaku delatnost postoji poseban set propisa, zakona i podzakonskih akata nadležnog ministarstva, koje ste dužni da poštujete.

Kada ste upodobili delatnost njenoj zakonskoj regulativi, treba uzeti u obzir i ostale propise čiju primenu kontrolišu najčešće inspekcije, a to su Poreska inspekcija, Inspekcija rada, Tržišna inspekcija, Komunalna inspekcija, Sanitarna inspekcija, Protivpožarna, i dr. Na ovom putu vam mogu pomoći navedene inspekcijske službe kod kojih se možete direktno informisati ili možete zatražiti pomoć advokata koji će vam napraviti analizu vašeg poslovanja i savetovati vas u vezi sa postojanjem i ispunjenjem svih zakonskih uslova.

Evo kako to izgleda na jednom primeru

Uzmimo da želite da otvorite kafić, odnosno da se bavite ugostiteljskom delatnošću. Zakon koji reguliše ovu oblast je Zakon o turizmu, a nadležno ministarstvo za sprovođenje istog je Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, koje je u okviru svoje nadležnosti donela i podzakonske propise vezane za oblast ugostiteljstva.

Navedeni propisi određuju uslove za obavljanje ove delatnosti kao što su: higijenski uslovi, sanitarni, tehnički, uslovi u vezi sa kuhinjom, toaletima, uslugama I sl. Nakon što ste sve uradili u skladu sa navedenim, predlažemo da pozovete nadležnu sanitarnu službu koja će na terenu da proveri ispunjenost svih uslova i da vam da eventualne predloge za korekcije. Zatim, morate obezbediti i sigurnost u smislu protivpožarnih propisa.

Imajući u vidu da radite sa potrošačima, trebalo bi ispuniti uslove i izraditi pravne akte iz Zakona o zaštiti potrošača kako biste se zaštitili od Tržišne inspekcije, a pošto ćete verovatno imati zaposlene i iz Zakona o radu, Zakona o sprečavanju zlostavljanja na radu i Zakona o zaštiti uzbunjivača. Takođe, uzmite u obzir i obaveštenja iz Zakona o zaštiti stanovništva od izloženosti duvanskom dimu. O poreskim zakonima i Finansijskoj inspekciji će voditi računa Vaš knjigovođa.

Šta da uradim ako je inspekcija već utvrdila nepravilnosti i pokreće prekršajni postupak?

Pre svega, treba se potruditi da do prekršajnog postupka ne dođe. To znači da bi trebalo direktno sa nadležnim inspektorom razmotriti mogućnost da se u što kraćem roku otkloni nepravilnost bez podnošenja zahteva za pokretanje prekršajnog postupka.

Ukoliko to nije moguće i inspektor ipak pokrene prekršajni postupak prelazi se na sudski teren. Tada je najvažnije, s obzirom na sve okolnosti konkretnog slučaja i olakšavajuće okolnosti, sastaviti dobru pisanu odbranu koja vam može obezbediti da se sve završi (u najboljem slučaju) opomenom, kaznom ispod zakonskog minimuma ili minimalnom kaznom. Donosi se prvostepena odluka Prekršajnog suda na koju imate i pravo žalbe Prekršajnom apelacionom sudu, ukoliko niste zadovoljni. Ovim putem bi trebalo da Vas vodi advokat koji će sa stručne strane sagledati sve aspekte prekršaja i uslove za što “bezbolniju” presudu.

Imajući u vidu sve navedeno, od velikog je značaja za uspeh vašeg poslovanja da ga uspostavite i vodite na zakonit način, uz pravnu podršku stručnjaka kojima ćete prepustiti ovaj deo posla, dok ćete se vi baviti isključivo vašim poslom i nesmetano ga razvijati. Kontaktirajte naš tim pravnika kako biste dobili sve informacije vezane za izradu pravnih akata koji su neophodni vašem poslovanju.

Leave your thought

0

Vaša korpa